Sportieve talenten combineren sport & school

De programma's 'Sterk naar het VO' en 'TopsportPlus' werpen de eerste vruchten af!

 

Help, hoe combineer ik school met mijn sportieve ambities?

Sport en school combineren? Voor veel talentvolle sporters is dit lastig. Knelpunten zijn tijd, motivatie, communicatie met docenten en trainers, en alle prikkels waar kinderen tegenwoordig mee te maken hebben. Op school voelen ze zich niet altijd begrepen, en een training moeten ze soms wel eens afzeggen omdat ze met hun toetsweek in de knel komen. Vanuit het onderwijs én vanuit de sport willen we allemaal het kind helpen ontwikkelen: zowel op fysiek, sociaal, emotioneel als cognitief vlak. Kunnen we die leefwerelden van de sporter en de leerling niet beter aan elkaar koppelen zodat het kind meer plezier gaat ervaren en zich nog bewuster wordt van de leerschool die sport hem te bieden heeft, en hoe zijn ontwikkeling op school daar van kan profiteren? Met die gedachte is Traiectum Sportcampus in gesprek gegaan met ambitieuze sporters en verenigingen en zijn ze samen met NUOVO en SportUtrecht programma’s gaan ontwikkelen voor de sportende leerling. De eerste programma’s hebben gedraaid en leveren interessante inzichten op!

 

Sterk naar het Voortgezet Onderwijs

Voor een kind die de overstap van basisschool naar het voortgezet onderwijs (VO) gaat maken, verandert er veel. Een andere manier van onderwijs, meer verantwoordelijkheid, nieuwe vrienden, wisselende docenten, meer reistijd. Maar ook op sportgebied kan er veel veranderen. De sport wordt serieuzer, een sporter gaat langzaamaan specialiseren richting een hoofdsport, en de trainer gaat andere eisen stellen. Met het programma 'Sterk naar het VO' bereiden we deze kinderen voor op deze veranderingen. Docent en perfectionismecoach Wendy van der List deed dit aan de hand van hun talenten. Welke talenten heb je? Welke talenten wil je verbeteren en hoe ga je dat doen en wie of wat gaat je daarbij helpen. Deze bevindingen hebben de kinderen in hun doorstroomplan gezet, waarmee ze hun ambities en behoeften duidelijk kunnen maken aan hun trainers, ouders, en (toekomstige) docenten en mentoren. 

 

Vanaf dag 1 enthousiast

Ouders waren enthousiast over het programma: “Mijn kind kwam thuis met dingen waar ik als ouder eigenlijk nooit over heb nagedacht over hoe dingen beter en sterk kunnen. Hij heeft er echt wat aan gehad!” vertelt de moeder van Morris (12 jaar basketbal). Ook Imane, moeder van voetballer Shakir (12 jaar) vindt het een mooi programma: “je krijgt handvatten om bewuster na te denken wat je talenten daadwerkelijk zijn en hoe je die kunt inzetten om zowel in je topsport als op je school vooruitgang te boeken. Kinderen van die leeftijd doen dat niet uit zichzelf, en Shakir is daarin goed begeleid, dus ik zou het programma ook zeker voor andere kinderen willen aanraden”. Zijn trainer Sven vult aan: “Elke leerling en elke sporter, jongen/meisje, maakt niet uit, haalt hier voordeel uit: meer over jezelf weten, wat je goed kan en wat je lastig vindt en dat kunnen meenemen in je sport en school".

 

Kinderen krijgen inzicht in hun talenten en valkuilen

Belangrijker is natuurlijk wat de kinderen zélf hebben ervaren en geleerd. Siebe, voetballer, kent zijn talenten goed: “ik ben een harde werker, doorzetter, avontuurlijk en probeer graag nieuwe dingen uit”. Echter weet hij ook dat het zijn valkuil is als hij zijn talent soms iets te hard inzet (dan werkt zijn talent averechts) en kunnen zijn vrienden hem helpen als iets tegenzit: “die snappen hoe ik me voel, en hebben vaak goede tips”. Wat staat hem te wachten op het voortgezet onderwijs? “Ik denk dat huiswerk en plannen de grootste verandering zijn als ik straks naar de middelbare school ga. Ik hoop dat mijn docenten en mentor op school me willen helpen met plannen zodat ik school goed kan doen en veel kan blijven voetballen”. Ook de andere kinderen weten, dankzij de verschillende opdrachten die Wendy ze heeft gegeven, goed te vertellen wat hun talenten zijn: de een kan goed doorzetten, de ander is slim, behulpzaam of vindt zichzelf sportief. Guus ziet zijn talenten op meerdere vlakken terugkomen: “Ik ben snel bij het honkbal, maar ook snel in denken”. Valkuilen en verbeterpunten durven de kinderen ook te benoemen: "Ik moet goed focussen op school, ook als ik het niet leuk vind, ik wil gezond eten en voldoende slapen en blijven oefenen om mijn dromen waar te maken," zegt Noah die voetbalt en taekwondo doet. Shakir kan in de sport goed om hulp vragen, en neemt zich voor om dat op school nu ook vaker te doen. “Ik mag ook op school fouten maken, en iets vragen is niet erg”.

 

TopsportPlus: sportvaardigheden leren inzetten buiten de sportsetting

Het tweede programma is 'TopsportPlus'. Een programma voor leerlingen die op het voortgezet onderwijs zitten en ambitieus zijn in hun sport. Sporters komen in de pubertijd en er wordt steeds meer van ze gevraagd in de sport, op school en zelfs daarbuiten. Hoe combineer je dat allemaal? Marjolein Torenbeek, docent en sportpsycholoog, neemt de sporters in 5 sessies mee in de bewustwording van hun vaardigheden, talenten en potentiële valkuilen. Aan de hand van opdrachten en reflectie leren ze hoe ze die skills nóg beter kunnen inzetten om tot betere sport- en schoolprestaties te komen, en vooral: om er achter te komen wat zij zelf belangrijk vinden en wat hen drijft.

 

Tijdmanagement en écht tot rust komen

“Het programma is heel leerzaam en leuk, ik leer dingen die ik op sport, op school én in het dagelijks leven kan gaan gebruiken”, zegt Pippa, tennisser 14 jaar. Tijdmanagement is daar een voorbeeld van: “ik ben me nu bewust dat eten, op de fiets zitten, rusten en mentaal herstel meer tijd kost en dan ik dacht”. Olaf, atleet, 16 jaar, sluit zich hierbij aan: “ik heb nu goed inzicht hoe ik mijn tijd het beste kan gebruiken”. Ook de telefoon speelt natuurlijk een belangrijke rol. Volleyballer Amy geeft aan dat ze nu weet dat haar hersenen aan blijven staan als op haar telefoon scrollt, en ze niet écht tot rust komt. Ook bouwt ze na school graag even een rustmomentje in.

 

Concentratie! Je hoort het vaak, maar hoe doe je dat nu?

“Ik heb geleerd om beter te focussen op de dingen die binnen mijn cirkel van invloed liggen,” geven Pippa en Emeth (12 jaar, skater) aan. “Als het regent bijvoorbeeld ga ik niet op de regen zelf focussen, maar op het aanpassen van mijn techniek”. Ook andere sporters geven aan dat de cirkel van invloed hen helpt: “als ik me druk maak om de scheidsrechter of teamgenoten let ik niet meer op voetbal”. Olaf merkte dat hij in de sport beter kan concentreren dan op school: “door de oefeningen weet ik hoe ik dat nu op school ook beter kan doen”. De praktische tools, zoals de ademhalingsoefeningen die Marjolein de sporters heeft geleerd, zijn, hoewel in het begin wat ongemakkelijk, nu onderdeel van de tools die sporters graag inzetten: “als ik boos word of afgeleid ben doe ik de ademhalingsoefening. Dan kan ik weer concentreren en kan ik beter doorgaan met de training,” zegt Daniel, karateka en Topsport Talentleerling op het Leidsche Rijn College. Zijn klasgenoot Owen zet de ademhalingsoefening juist in op school: “ik adem 3 seconden in, 6 seconden uit, en word dan rustiger om goed te beginnen aan een toets”. Noah legt uit dat hij nooit zo goed doorheeft wanneer hij zijn concentratie verliest in de les, dus neemt zich voor om beter op te letten. “Want als ik beter oplet, leer ik makkelijker, en houd ik meer vrije tijd over”.    

De sporters raden het programma aan voor medesporters. “Het was erg gezellig en je leert heel veel dingen”, zegt Emeth, “vooral inzicht over jezelf en wat je doet”, vult Pippa aan. Ook Max (17 jaar, atletiek) raadt het aan: “leuk om zowel teamgenoten beter te leren kennen als ervaringen van andere sporters te horen”.

 

Sportschool van de toekomst

Er hebben 9 kinderen deelgenomen aan 'Sterk naar het VO' en 16 aan Topsport Plus. De sporters hebben veel geleerd. De jongste kinderen hebben inzicht gekregen in hun talenten, en zijn beter voorbereid op de stap naar het voortgezet onderwijs. De oudere sporters kunnen de vaardigheden uit de sport nóg effectiever gaan inzetten zowel binnen als buiten de sportsetting en zijn bewust geworden van de belangrijke rol die fysiek en mentaal herstel speelt. Traiectum Sportcampus ontwikkelt samen met NUOVO, SportUtrecht en de (top)sportverenigingen de programma’s verder in opmars naar een school waarin de leercurve van sport en school nog beter op elkaar zijn afgestemd. Een omgeving waarin plezier en motivatie centraal staan, en waarin het sportende kind zijn talenten maximaal kan ontwikkelen op zowel educatief, fysiek, cognitief, sociaal als emotioneel vlak.

Heb jij interesse, of wil je sporters van jouw sportvereniging laten deelnemen aan de volgende editie? Neem dan contact op met programmamanager Tijs Reessink (treessink@nuovo.nl) of neem een kijkje op de website (https://www.sportcampusutrecht.nl/onderwijs/).